2014/11/18

امن وامان

وفى غرفة من غرف ذلك المبنى ذو الطابع الأمنى في بلد بعيد ... الذى يتسم بالهدوء و الغموض ... رن جرس الهاتف كالمعتاد ...
"تررررررن ترررررررررررررررن .... بررررررررم برررررررررم"
- الو
- الو ايوة مساء الخير حضرتك ...
- مساء النور
- مش دة رقم أمن الدولة ؟
- ايوة .. خير أأمر ؟!
- حضرتك انا عيد جوازى انهاردة ...
- نعم يا خويا ؟؟؟
- انا زى انهاردة من تمنتاشر سنة اتجوزت ..
- طب واحنا مال اللى خلفونا ؟؟ انت متصل تهرج ؟؟ انت مش عارف ان نمرتك ظاهرة عندى ؟؟
- يا باشا مش بهرج و المصحف .. انا بتصل عشان عاوز اخرج ...
- انت بتهرج يا حيوان مع امن الدولة ؟؟؟ انت عارف انا حأعمل فيك ايه ؟؟؟
- يا باشا استحملنى ... انا قصدى انا عاوز احتفل مع المدام بس محتاج اعرف حاجة مهمة
- تعرف ايه و زفت ايه ؟؟؟ عاوز ايه لخّص ..
- حضرتك الدنيا أمان دلوقتى .. ؟؟ مفيش تفجيرات هنا و الا هنا ؟؟
- لا ان شاء الله كل حاجة تحت السيطرة و الامور كويسة ان شاء الله .. هااا ؟؟ حاجة تانى ؟؟
- يعنى حضراتكم مش شايفين ان فى اى خطر فى اى مكان قريب ؟؟
- يعنى احنا لو شايفين خطر مثلا ... حنسكت ؟؟؟ مفيش حاجة يا حج .. اخرج عادى ..
- يعنى حضرتك شايف اى مكان مثلا خطر ممكن يحصل فى حاجة تقولى عليه ..؟؟
- يا حج بقولك كله كويس ان شاء الله ... خلّص يا حج مش فاضيين .. ورانا شغل !
- يا باشا معلش ..انا قلقان و خايف .. ومش حطمن غير اما تطمنى حضرتك ...
- اوووف ... بص يا حج .. ابعد عن التجمعات الكبيرة اللى فيها ناس كتير ... و طبعا ابعد عن مديريات الامن و الاماكن المحيطة بيها ... و طبعا الاماكن اللى حوالين الاقسام مش مرحب بيها برضو ... و اى نقط فيها ارتكاز امنى حاول تحتفل فى اماكن بعيد عنها ... الجامعات كلها ابعد عنها ... لو شفت مكان قصاده عربية ربع نقل راكنة ما تدخلوش ... يعنى احتياطى ما تحتفلش فيه ... غير كدة ان شاء الله تقدر تتوكل على الله و تحتفل في اي مكان انت عاوزه ...
- الله يطمنك يا باشا ... الحمد لله .. ايوة كدة ... حالا حأنزل اخد المودام و اروح الكيلو 55 الطريق الصحراوى احتفل ...
- نهارك اسود ... انت اتجننت يا راجل انت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!
- ليه بس يا باشا ؟؟؟!
- انت ما تعرفش ان فى هناك كمين و منطقة امنية ؟؟؟؟؟ انت شكلك ارهابى يا جدع انت ... حالا البوكس حيكون تحت بيتك يا واطى يا عميل ... عارفك و حجيبك
- لااااا يا باااااشا لاااااااا ... و الله ما اعرف و المصحف ما اعرف ... يا ختااااااااا "تيت تيت تيت"

No comments: